Doe 's gek, ga naar Quebec

24 mei 2022 - Vlissingen, Nederland

Geen fietstocht, deze keer. Nee, het wordt een reis per openbaar vervoer door Canada, en nog wel door het Franstalige gedeelte, Quebec. Totaal iets anders dus dan ik me na mijn fietstocht in oktober 2021 had voorgenomen.

Begin december gebeurde het opeens. De fietstocht inmiddels verteerd en een beetje coronamoe, kreeg ik weer de behoefte om uit mijn ‘huisje-boompje-beestje’ leven te stappen en ver weg te gaan van hier. Verder was ik dat halfzachte winterweer beu en verlangde ik naar strenge vorst en een witte Kerst. Helaas luisterde het weer slecht naar me. Ik besloot toen maar wat op internet rond te snuffelen en zo kwam ik in Quebec terecht.

Tijdens mijn cursus Frans in Frankrijk hadden de docenten ons grappige filmpjes laten zien over het Quebecois, een Frans dialect dat zo leuk klonk, maar waar ik op dat moment niets van begreep. Mijn oren ontvingen het als een plat, zangerig Frans. Toch vond ik het beslist niet lelijk. Ik besloot toen al dat ik hier ooit naar toe wilde. Al was het maar om te testen of ik daar met de mensen kon communiceren. En nu, jaren later, gaat deze wens in vervulling.

Misschien kwam het wel door een promotiefilmpje op internet over Saguenay, een stad die een paar honderd kilometer ten noorden van Quebec ligt, waar het ’s winters bitterkoud is en waar de natuur prachtig is, dat ik opeens verkocht was. Daarna las ik zo’n beetje iedere dag de krant van Quebec en zo werd mijn nieuwsgierigheid alleen maar groter. Ik wilde weleens weten hoe die mensen daar temperaturen trotseren die soms ver onder de – 20 graden Celsius liggen, hoe ze het geduld in januari konden opbrengen om urenlang in de vrieskou buiten te staan wachten om zich te laten testen op corona, hoe trots ze zijn op de Franse taal en waarom ze het Engels zo hardnekkig proberen te weren. Het lijkt me echt leuk om met deze Franstalige Amerikanen in contact te komen.

Dus ja, misschien ben ik een beetje gek, maar anders beleef je niets en kom je nergens, toch? Heel concreet heb ik mijn reis niet gepland. De bedoeling is om 31 mei te landen in Montreal, daar blijf ik een aantal nachten. Pinksteren zal ik dan in de hoofdstad Quebec doorbrengen. Daarna wil ik naar Saguenay en het Lac Saint Jean. Op 17 juni vlieg ik weer terug naar Nederland.

Ik probeer regelmatig een verhaaltje te schrijven. Deel mijn verhalen gerust.

Veel leesplezier!

Hartelijke reisgroeten,

Lydia Wisse

klaar voor de reis

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Nancy Soolsma:
    24 mei 2022
    Leuk Lydia! Benieuwd naar je verhalen. Alvast een hele goede reis.
  2. Freek:
    24 mei 2022
    Die andere foto was toch veel mooier😉
  3. Corrie Koster:
    25 mei 2022
    Hallo Lydia, Wat een verrassing zeg ! je slaat je vleugels weer uit ! Als er ook iets in je hoofd zit dan "Doe's gek" prachtig. Ik wens je een veilige reis en veel leuke ervaringen toe. Kijk uit naar je reisverslagen.
  4. Epjan kwast:
    25 mei 2022
    Nou Lydia, dat is toch geweldig dat je dit onderneemt. Ik wens je veel plezier toe en een veilige reis.
    Echt geweldig dat je dit doet. Geniet ervan. En ik hoor het wel hoe je het ondervindt.
  5. Rob Kouwenhoven:
    27 mei 2022
    Hallo Lydia, wat een goed en spontaan idee! Ook ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen. Ik wens je alvast een behouden vlucht en veel plezier in Quebec!
  6. Marnel van der Kolk:
    31 mei 2022
    Super leuk dat je ons weer laat meegenieten van je avonturen én je schrijftalent! Eerst maar eens "landen" vandaag :)