Een 'rustdag'

17 oktober 2021 - Koolskamp, België

Woensdag 13 oktober, dag 8

Koolskamp - Damme en terug, ongeveer 70 km

Afscheid

Vandaag rijd ik een eindje met mijn fietsmaat mee richting Nederland. Mijn navigatie leidt ons over een prachtige fietsroute door de velden en het bos. Eigenlijk hadden we de grote weg willen volgen zodat we gemakkelijk de route richting Nederland op konden pikken en mijn fietsmaat zonder navigatie verder kon rijden. Ik dacht ook dat mijn navigatie voor een groot deel die weg zou volgen, maar de gps-wegen zijn soms ondoorgrondelijk. We kijken gewoon hoe het gaat. Mijn navigatie wil echter absoluut niet naar Damme, dus besluiten we uiteindelijk maar om Damme via de borden te volgen en zo komen we er ook. Daar kan mijn fietsmaat de route langs de vaart richting Sluis oppikken. We drinken in Damme nog een bakje koffie en dan is het moment van het afscheid toch echt aangebroken. Het was leuk en leerzaam om zo een aantal dagen met elkaar op te trekken. Op die manier leer je elkaar beter kennen en jezelf ook. Nu zal het toch een stuk ongezelliger worden, zo in mijn eentje. Aan de andere kant kan ik nu helemaal zelf bepalen wat ik per dag ga fietsen en waar en wat ik ga eten. Dat heeft ook wel wat. We hebben het in ieder geval leuk gehad, samen.

Ik rijd terug en ga eerst richting de fietsenzaak waar mijn gastheer voor mij een afspraak heeft gemaakt. Erg aardig van hem dat hij dat voor mij heeft geregeld. Ik moet hiervoor naar Pittem fietsen dat 7 km van Koolskamp af ligt, maar dat hindert niet want het blijkt een prima fietsenmaker te zijn. Hij vervangt wat kabels en ik kan weer verder. Alle versnellingen werken daarna weer perfect en het kost me maar € 20,00. Dat brengt Parijs een stuk dichterbij!

's Avonds kook ik een keer zelf. Daarvoor heb ik wel boter nodig. Het is fijn dat ik dit zo van mijn gastfamilie kan krijgen want het is niet te doen om zulk soort dingen zelf mee te nemen op de fiets.

Toch wel met een gezonde spanning in mijn lijf, kruip ik onder de wol. Morgen wacht er een fietstocht van maar liefst 113 km op me!