Terug naar huis?

17 oktober 2021 - Koolskamp, België

Dinsdag 12 oktober, dag 7

Séclin - Koolskamp, ongeveer 60 km

Verrassing

Ik moet jullie iets bekennen. De tocht van maandag heeft me aan het denken gezet. Ik heb die dag zo heerlijk gefietst en ik geniet er zo ontzettend van om na twee jaar afwezigheid, weer in Frankrijk te zijn, dat ik plotseling ben gaan twijfelen. Moet ik, nadat ik mijn fietsmaat op weg naar Nederland heb geholpen, zelf daarna wel al richting Nederland fietsen? En er speelt nog iets. Als je van plan bent om langer dan 48 uur in België te verblijven, dan moet je blijkbaar 48 uur van tevoren een elektronisch formulier invullen. Er wordt dan door een bepaalde autoriteit beoordeeld of je België wel in mag. Hierbij loop je dus het risico dat je een flink stuk om moet rijden. Je kunt ook niks invullen, maar dat kan je een flinke boete opleveren. Ergens halverwege de route op dinsdag, neem ik plotseling een stoer besluit. Ik vertel het mijn fietsmaat natuurlijk als eerste en die is niet eens verbaasd: 'Epjan, ik ga naar Parijs!' 'Dat wist ik al lang, dat je dat zou doen', antwoordt hij. En zo is de tweede reis geboren. Ik ga het gewoon doen. Mijn benen houden het goed, ik geniet van het weidse Franse landschap en ik vind het zo verschrikkelijk leuk om contact te leggen met de Fransen en die prachtige taal te beoefenen! Ik heb er de tijd nog voor, dus laat ik ervoor gaan! Wel stel ik mezelf een paar voorwaarden. De eerste is dat ik in België mijn fiets door een goede fietsenmaker laat nakijken. Als het hem lukt om mijn fiets weer in orde te maken, dan is de eerste hobbel genomen. Ik wil de heenreis naar Parijs in vier dagen proberen te fietsen. Dat betekent dat ik dagelijks een flinke afstand moet afleggen. Ik besluit op de eerste dag een supergrote afstand te fietsen zodat ik de dagen erna het wat rustiger aan kan doen en ik de kans vergroot dat ik het zal halen. Als mijn benen die grote afstand niet aan kunnen, dan breek ik de tocht af. Dat wordt dus de ultieme test. Met deze geweldige uitdaging in mijn hoofd, begin ik weer allerlei plannen te maken. Ik krijg er echt zin in en het voelt goed om deze uitdaging aan te gaan.

In Lille laat mijn navigatie het natuurlijk weer afweten want Lille is een grote stad! Ik vind het zo apart dat het mijn apparaat daar niet lukt om signalen op te vangen. Juist in stedelijk gebied heb je zo'n ding het hardste nodig. Natuurlijk weten we dat we richting het noorden moeten fietsen, maar vind daar maar eens de doorgaande fietsroute. Uiteraard zien we ook prachtige gebouwen en het is beslist niet saai om hier te fietsen, maar ontspannend is het allerminst. Ik vraag iemand de weg en mijn fietsmaat vraagt het een stukje verderop nog een keer en zo zitten we uiteindelijk toch weer op de goede route.

Zo fietsen we Frankrijk langzaam uit en komen we in een klein stukje Wallonië terecht, dat al gauw overgaat in Vlaanderen. We merken dat het landschap vlakker wordt en wat meer gefragmenteerd. De landerijen zijn minder groot en wisselen snel van weilanden met koeien naar maïsvelden, bloemenvelden, velden met kolen en velden met prei. Soms kom je tussendoor ook nog een stukje bos tegen. Het blijft erg leuk en afwisselend om door het Vlaamse landschap te rijden.

20211012_133626

Ons nieuwe verblijf is bij Koolskamp in de buurt. Het is een fantastische locatie op het platteland. We moeten even op de gastvrouw en gastheer wachten bij aankomst, maar ze zijn erg aardig en zeer gastvrij zoals we dat de vorige keer ook meemaakten met het adres van Vrienden op de Fiets. Ik zeg het nog maar eens: Het is echt een aanrader om lid te worden van deze stichting als je graag lange fietstochten maakt! We krijgen een apart gastenverblijf toegewezen waar we, als we dat willen, zelf kunnen koken en helemaal vrij zijn. Ik vind het een heerlijk onderdak. Ik voel me er dan ook gelijk thuis! Natuurlijk gaan we 's avonds weer lekker uit eten in een soort truckersrestaurant. Voor het eerst eten we soep als voorgerecht en het smaakt fantastisch!

Wat zal ik heerlijk slapen en ... dromen over mijn fietstocht naar Parijs. Zou het er dan toch van gaan komen?

1. Anne-Marie:
    17 oktober 2021
    Maak je dromen waar! Geniet ervan.
  2. Freek:
    17 oktober 2021
    Dat gaat best lukken. Een foto op de fiets bij de Notre Dame.
  3. Mattie:
    17 oktober 2021
    Veel succes het zal je zeker lukken