Op zoek naar de bron van de Schelde

16 oktober 2021 - Gouy, Frankrijk

Zondag 10 oktober, dag 5

Nurlu – Gouy, ongeveer 23 km

Naar de bron

Vandaag is het dan eindelijk zo ver. We gaan naar de bron van die prachtige rivier waarvan wij aan de monding wonen. Daar hebben we de route uiteindelijk op afgestemd. De afstand lijkt kleiner op de kaart dan die in werkelijkheid is. We moeten nog zo’n 23 kilometer rijden om er te komen en de gps leidt ons via allerlei onverharde wegen, zodat de tocht veel langer duurt dan we gepland hadden.

Voor ons betekent deze plek heel veel, we beschouwen het beginpunt van deze gigantische rivier haast als heilige grond, maar het valt ons op dat er pas vlak voor de bron - het zijn eigenlijk bronnen - een bordje staat. We moeten dan ook in het plaatsje dat er vlak bij ligt, een paar keer de weg vragen. De mensen die we spreken, zitten niet echt op ons verhaal te wachten, dus we houden het maar een beetje oppervlakkig. Dan zien we plotseling toch echt een bordje dat ons de juiste richting wijst.

Bij een mooi standbeeld met zeemeerminnen, of iets dat daarop lijkt en een plaatje met een onleesbaar gedicht, zien we een nis waarin helder stilstaand water staat.

20211010_154658

We beseffen plotseling dat het hier begint. Dat een deel van dit water straks bij Vlissingen voorbij zal stromen. We staan hier even stil, denken na over onze bron. Waar komen wij vandaan, waar zijn wij ontstaan? Zo maken we er een bijzonder moment van. Ook realiseren we ons dat de Schelde de rivier is die drie landen met elkaar verbindt. Het is misschien wat ver gezocht, maar wellicht komt het door deze rivier dat ik me meer verbonden voel met Frankrijk dan ik ooit had gedacht. De band die ik met dit land, de Fransen en hun taal heb, is namelijk heel sterk. We nemen foto’s en ik lees voor de gelegenheid een zelfgemaakt rijmpje voor. Hieronder de tekst.

IMG-20211016-WA0005

20211010_154058

ODE AAN DE SCHELDE

1. Hier sta ik dan bij jouw bron,              ,

vol verwachting als een kind,

op de plek waar jij begon

en telkens opnieuw begint.

2. Je zult me niet geloven.

Hier stel je nog weinig voor,

maar door water van land

en van boven,

stroom je weldra krachtig door.

3. Veel rivieren zullen je vinden,

ze gaan graag met je in zee.

Fabrieken die zich met je verbinden,

geven je veel ballast mee.

4. Grote schepen zul je dragen

met containers huizenhoog.

Toeristen zullen je verkoeling vragen,

een enkele boer heeft je liever droog.

5. Maar wees zeker niet bescheiden

want je bent van groot belang,

niet alleen nu, in recentere tijden,

nee, dat ben je al eeuwenlang.

6. Schatten zijn in jouw water gevonden,

havens aan jouw oevers gesticht,

steden heb je met zee verbonden,

bedrijven zijn voor jou opgericht.

7. Ook is er fel om je gestreden.

Je bommen en wrakken zijn het bewijs.

Velen hebben door jou geleden.

Voor vrede vroeg jij een hoge prijs.

8. Vol verwachting bij jouw bron

met helder water, nog PFAS vrij,

verklap ik je graag

waar dit gedicht begon.

Dat was aan jouw monding,

hier ver vandaan,

op jouw Zeeuwse klei.

Voor meer informatie over de bron en de Schelde verwijs ik jullie naar de volgende website:

deschelde-brochure-web.pdf (sigmaplan.be)

IMG-20211016-WA0003

We besluiten dat het goed is zo. Eén van onze doelen hebben we bereikt en we koersen met een tevreden gevoel weer af op ons verblijfadres. Daar eten we voor de tweede keer in onze ‘stamfriettent’. En we krijgen net als gisteren weer een lekkere restaurantmaaltijd voorgeschoteld. En ik kan jullie verzekeren dat het eten dubbel zo lekker smaakt na zo’n fietstocht!

1. Annelies Kwast:
    16 oktober 2021
    Lydia wat maak je er een beeldend verslag van! Heel leuk om zo van jullie reis te lezen! Ik wens je een hele zinvolle voortzetting van je tocht! Groeten, Annelies
  2. Rob Kouwenhoven:
    17 oktober 2021
    Mooie beelden geschetst !
  3. Lydia:
    17 oktober 2021
    Dank voor jullie leuke reacties! Hopelijk komt het gedicht zo beter uit de verf. Het lukt me niet om het er zonder regelruimte op te krijgen.